Restauratie MGA MkII uit 1962

Na de nodige motorfietsen opgeknapt te hebben werd het tijd voor echt iets anders; voor een vriendenprijsje kon ik, van de man die de MG eind 1992 vanuit de US ingevoerd had, een mooie cabrio met hardtop kopen! Midden 1993, het jaar van aanschaf van een ‘’mooie’’ blauwe MGB!

Nadere inspectie leerde dat deze mooie MG, weliswaar op splinternieuwe banden, niet zoals gezegd, altijd in het warme zuiden van de US gereden had maar ook de nodige regenbuien heeft moeten ontmoeten. De vloerplaten bleken keurig van hout te zijn en waren vakkundig met kit vastgeplakt over de doorgeroeste onderplaat. In de kokerbalken was het dagblad de Philadelphia Post zorgvuldig bewerkt met plamuur en keurig blauw overgespoten! Motorisch en de verdere handen en voeten gezien, was er ook nog wel het een en ander aan te merken. Kortom deze MG zou hoge ogen gooien bij de… Miskoop van het jaar!

Wie A zegt moet ook B zeggen, ik heb dan ook besloten de auto geheel te strippen en compleet te restaureren! Met behulp van de ervaring en know how van S&S Tuning in Haaksbergen ben ik begonnen van ‘’mijn’’ MG weer een fatsoenlijk rijdbare cabrio te maken!

Mijn gezwoeg en gesleutel resulteerde in een mooie British Racing Green MGB met rubber bumper die er dan ook mocht zijn! Op 19-07-1996 heb ik de bolide aangeboden bij de RDW in Almelo.

Historisch waren de woorden van de inspecteur: Ik wou dat ze allemaal zo mooi aangeboden werden!

Kenteken afgegeven op 25-07-1996,  PJ-PR-79, Hoera!!

Na een poosje begon het toch weer te kriebelen, de MGB voorzien van een overdrive ipv een normale bak leek een mooi project. Wij dus op zoek naar zo’n overdrive, weer hetzelfde verhaal, Internet afstruinen en overal vragen in ons ondertussen opgebouwde netwerk.

En ja hoor ergens in Drente in Valthermond lagen zelfs twee overdrivebakken, een overdrive was niet te koop dus hebben we ze maar alle twee gekocht! Weer een keurig sleutelproject, eerst de beste overdrive demonteren en compleet overhalen en vervolgens onder onze auto bouwen. De andere overdrivebak hebben we ook geheel gerestaureerd en op internet gezet. Kwam na enige tijd ook een reactie op, men wilde deze overdrive wel kopen maar dan moest hij wel even onder een bestaande MGB gemonteerd worden. Hier hebben we ja op gezegd en ook dit project is goed verlopen!

In de tussentijd hebben we met de MG ook nog even een heerlijke vakantietrip naar Duitsland, Oostenrijk Zwitserland en Italië gemaakt. Op een mooie zondagmiddag relaxed met een volgeladen MG, elk plekje was benut, door de Gelderse Achterhoek en vervolgens, niet over de autobahn maar over de bundesstrasse, naar Haubtbahnhof Dusseldorf gereden. Keurig op tijd stonden we in de file op het station, tussen meerdere oldtimers, zowel auto’s als chauffeurs, om even later de trein op te rijden. Ondertussen was het 22:00 uur geworden. In de nachttrein heerlijk geslapen en op maandagochtend om 6:00 uur waren we in München! Was wel even wennen zo vroeg in de grote stad maar binnen een uurtje reden we weer heerlijk over de rustige bundesstrasses richting Oostenrijk! Ook hier hadden we geluk het was prachtig weer.

Thuis gekomen leek het een leuk project onze MG te voorzien van een chroombumper ipv rubberbumper en en passant hebben we de wielen ook vervangen door spaakwielen. Klinkt eenvoudig, is het echter niet! Maar nu staat hij er dan ook perfect bij. Aan menig moderne auto doet hij nu niet meer onder.

Het is een geweldige auto om in te rijden.